هدف نورپردازی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 16 آبان 1396 در ساعت 9 : 53 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در واقع هدف نورپردازی فقط مربوط به زیبایی شهر نمی باشد بلکه اگر نورپردازی به نحو درستی و توسط متخصصین مجرب انجام شود حس امنیت را نیز برای عابرین به ارمغان می آورد و حتی می تواند جاذبه گردشگری و توریستی برا ی مسافران و توریست ها نیز ایجاد کند. رنگ نور و زاویه تابش می تواند چهره زیبا و منحصر به فردی از شهر را به نمایش بگذارد در صورتی که انتخاب نامناسب رنگ حتی می تواند موجب آسیب رسانی به طبیعت شود که از آن جمله می توان به استفاده از رنگ قرمز برای نورپردازی گیاهان اشاره کرد که  به علت ایجاد شرایطی مثل روز باعث آسیب رساندن به گیاهان و گل ها می شود و از عمر آن ها کم می کند.

هدف نورپردازی باید هماهنگ با محیط نورپردازی شده باشد. مثلاً استفاده از رنگ های سبز و فیروزه ای در بناهای مذهبی آن را تاریک جلوه می دهد البته در صورت نیاز، می توان آن ها را با نورهای زرد و سفید ترکیب کرد تا از اثرات منفی آن رنگ ها را کاست.

هدف نورپردازی در شهربازی هم باید به گونه ای باشد که احساس شادی و گرمی را افزایش دهد و استفاده  از ترکیب رنگ هایی همچون سبز و قرمز می تواند نورپرداز را به این هدف برساند. ایجاد آرامش در بسیاری از مکان ها از اهداف نورپردازی می باشد و استفاده از رنگ هایی مانند سبز و آبی در این مکان ها می تواند بسیار مناسب باشد زیرا احساس آرامش را در افراد به وجود می آورد. نورپردازی مناسب همچنین قادر است یک سری از ترافیک روز را به شب منتقل کند. در نورپردازی بنا باید به ساختار بنا و خصوصیات آن توجه کرد. نورپردازی بنا باید بگونه ای باشد که نقاط برجسته و پر اهمیت بنا را به طرز مطلوبی به بازدیدکنندگان نمایش دهد.

نورپردازی باید از جنبه فنی و هنری به خوبی بررسی شود تا باعث نشود ساختمان از هدف خود فاصله بگیرد. در جنبه فنی، نورپرداز باید هنگام نورپردازی فناوری های روز دنیا را در نظر بگیرد و این نکته را نیز در نظر بگیرد که استفاده از منابع نوری به نحوی باشد که مصرف انرژی در کمترین حالت ممکن باشد. در بحث هنری هم باید هدف نورپردازی خلق فضایی هنری و زیبا باشد.

هدف نورپردازی در نمای ساختمان ها مسکونی بر خلاف اهداف مورد نظر نورپرازی در بسیاری از موارد سرعت بخشیدن به فروش واحدهای مسکونی می باشد. در چنین موارد معمولاً برای پیمانکار ساختمان ماندگاری اهمیت چندانی ندارد و می خواهد با کمترین هزینه بهترین نتیجه را در راستای فروش واحدها ساختمان  بگیرد. بعضی از افراد هم برخلاف پیمانکاران ساختمان سازی می خواهند ساختمان خود را با شکوه نشان دهند و به دنبال بهترین متریال ها برای نورپردازی هستند و ماندگاری نورپردازی برای آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :