نورپردازی در معماری ایران

9 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 13 آبان 1396 در ساعت 15 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نورپردازی در معماری ایران از دیرباز تا کنون دارای اهمیت بوده است .  نور و رنگ دو عامل اصلی زیبایی یک بنا می باشد که می توان آنها را مکمل یکدیگر برای ایجاد یک سازمان یافتگی در بنا در نظر گرفت. نور و رنگ در کنار هم می توانند باعث نظم بخشیدن به فضای کلی بنا شده و زیبایی بیشتری را به آن عطا کنند. نور و رنگ و یا به صورت کلی نور پردازی در معماری ایران از گذشته  توجه بسیاری از سازندگان و معماران را به خود جلب کرده است زیرا با استفاده از نورپردازی می توان کم و کاستی های هر نوع ساختمان را تا حد زیادی جبران نمود.

در نظر داشته باشید که نورپردازی در معماری ایران با اهداف مختلف انجام می شود. سطح اجسام در برابر نور سه نوع واکنش مختلف از خود نشان می دهند که آنها را می توان به جذب نور، انعکاس نور و عبور نور از خود تقسیم بندی نمود. در صورتی که به جسمی نور تابیده شود این جسم درصد کمی از نور را بازتاب می کند و بخش زیادی از آنرا جذب می نماید.  به عنوان مثال در صورتی که شما به جسمی رنگی نور بتابانید آن جسم تنها نوری را از خود عبور می دهد که خود آن رنگ است. اجسامی که قدرت جذب نور بالایی داشته باشند به رنگ سیاه دیده می شوند. رنگ های تیره بیشترین درصد جذب نور و رنگ های روشن کمترین میزان جذب نور را دارند.

نورپردازی در معماری ایران بسیار پرکاربرد است. از گذشته تا کنون به صورت مداوم از نورپردازی و نورآرایی برای زیباتر ساختن سازه استفاده شده است. در واقع نورپردازی دارای قواعد خاصی است که رعایت آنها منجر به زیباسازی ساختمان می گردد. دیده شدن یک جسم به این بستگی دارد که نوری به آن جسم تابیده شده و نور منعکس شده از جسم به چشم ما بازتاب گردد. اینکه ما جسم را چگونه ببینیم به ترکیب رنگ هایی که در جسم به کار رفته است بستگی دارد. همچنین میزان نوری که از جسم عبور می کند نیز به شفافیت و یا کدر بودن جسم مرتبط است. هر چه شفافیت جسم بیشتر باشد عبور نور بهتر در آن اتفاق می افتد.

با توجه به اهمیت نور در بنا با مقداری مطالعه راجع به ساختمان های قدیمی و طرح ساخت آنها خواهید دید که معماران گذشته نیز با توجه به علمی که از آن برخوردار بودند در ساختمان هایی که طراحی و اجرا می کردند از نور، بیشترین استفاده ممکن را می بردند.

معماران با سابقه با بهره گیری نورپردازی در معماری ایران، از گذشته تا به امروز توانسته اند قدرت نور را درک نموده و از آن در ساخت و نورپردازی خانه های خود استفاده نمایند. این استفاده در کنار ترکیب رنگ های متضاد با یک دیگر و سایه زدن های آنها می تواند تصویری زیبا از ساختمان ساخته شده نشان دهد.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :