تکنیک ها و ترفندهای عملی نورپردازی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 10 آبان 1396 در ساعت 14 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

متخصصان علم نورپردازی از تکنیک های مختلفی برای نورآرایی استفاده می کنند که در اینجا به شرح مختصری از آن ها می پردازیم. نورپردازی فروتاب که در این روش منبع نوری در بالا قرار گرفته و به سمت پایین و بر روی سطح خاصی می تابد. این سبک تابش نور همچنین برای گیاهان موثر می باشد چون آن ها به سمت نور و بالا تمایل پیدا می کنند.

نورپردازی فراتاب نیز بر خلاف فروتاب از پایین به بالا می تابد. این روش برای فوکوس بر روی یک موضوع خاص مناسب می باشد. همچنین این روش برای فضاهای باز بسیار مناسب می باشد. زمانی از این روش استفاده می شود که امکان لازم برای نصب پروژکتورها در فضای آزاد وجود ندارد.

تاکید بافت سطحی، یکی دیگر از تکنیک های نورپردازی است. اگر تاکید بر بافت سطحی خاصی مورد نظر باشد از این تکنیک استفاده می شود. با تاباندن نور از نزدیک و زاویه کم به سطح مورد نظر می توان سایه های پررنگ را بیشتر مورد تاکید قرار داد. تاباندن نور از نزدیک دیواری که طرح های برجسته دارد می تواند طرح را برجسته تر نمایش دهد.

روش بعدی پوشش دادن نور می باشد که یک پوشش کامل به دیوار می دهد.استفاده از این روش زمانی می باشد که دیوار بافت و طرح خاصی ندارد و بدینوسیله توجه فرد معطوف به دیوار و رنگ آن خواهد شد. در این روش باید از نوری استفاده کرد که توان کمی داشته باشد. نور پردازی عبوری یک تکنیک دیگر می باشد که در این روش نور متصاعد شده از منبع نوری از جسم عبور می کند.

در روش وارونگی انعکاس نیز شیئی که با فاصله قرار گرفته را به شدت نور می تابانند و سپس تصویری در آب پدید می آید که از خانه مقابل یا ایوان تصویر زیبایی در آب دیده می شود. روش بعدی ضد نور سایه متن می باشد که در این روش به جسم مورد نظر نور طوری تابیده می شود که روی دیوار عمودی مقابل سایه ای زیبا و ساده و جذاب ایجاد شود.

در روش جلوه های نوری، منبع نور در کنار جسم مورد نظر قرار می گیرد و به این ترتیب نور بعد ازینکه به شیئ برخورد کرد به سطح پشت جسم می تابد و به این وسیله هاله نوری تشکیل می شود که شکل جسم را از ورای سیاهی سطح پشتی نمایش می دهد.

نورپردازی محوطه نیز برای رساندن نور کافی برای یک منطقه می باشد که از نور مستقیم استفاده می شود.     روش سیل نوری در واقع شبیه سازی نور شدید روز می باشد که در استفاده از آن باید دقت کرد که برای افراد و اتومبیل ها ایجاد مشکل نکند.

در روش انتشار نور که به آن نورپردازی قارچی نیز می گویند در مسیرهای دسترسی آلاچیق و کنار برکه ها از آن استفاده می شود که از نورهایی با ولتاژ پایین استفاده می شود. روش آخر نیز سایه سازی می باشد که در این روش منبع نوری را بر اساس اندازه سایه ای که می خواهیم ایجاد شود قرار می دهیم و تصویری از یک شیئ را بر روی دیوار نمایش می دهیم.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :