نورپردازی شهری و روشهای آن

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 15 آبان 1396 در ساعت 13 : 32 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

امروزه با توجه به اینکه شهرها در شب نیز همانند روز شاهد حضور بسیاری از مردم می باشند بنابراین طراحی شهری در شب نیز از اهمیت بالایی برخوردار شده است. از این رو نور پردازی به کمک طراحی شهری در شب آمده است که علاوه بر ایجاد زیبایی چشم نواز، شهر را نیز روشن می کند. استفاده از نورهای رنگی با شدت های متفاوت در شهر باعث می شود که فضاهای مختلف تاثیرات مختلفی را بر روی فضا ایجاد کند نورپردازی شهری نیازمند افراد متخصصی است که به روش های موجود در طراحی نورپردازی اشراف خوبی داشته باشد.

در نورپردازی شهری انواع نورآرایی بر اثر تغییر سه مولفه اصلی در نورپردازی اجرا می شود. اولین مولفه هدف نورپردازی، دومین مولفه ویژگی های منبع نوری و سومین مولفه موقعیت آن است. در هر مکانی که مورد نورآرایی قرار می گیرد بسته به اینکه چه نقطه ای برای نور پردازی مد نظر قرار گرفته و چه نور با چه زاویه ای به آن می تابد کیفیت متفاوتی را در فضا ایجاد می کند که کسی که به طراحی نور فضا می پردازد باید بر آن ها به خوبی اشراف داشته باشد.

درباره هدف نورپردازی باید گفت که فضای شهری مانند دیگر فضاها شامل عناصری می باشد که شخصیت فضا را تعیین می کند. بنابراین یکی از اهداف نورپردازی باید حفظ و حتی تقویت شخصیت فضا باشد. عناصری که یک فضا را تشکیل می دهند عبارتند از کف، بدنه،سقف و دیگر عناصر از قبیل آب نماها، مجسمه ها و... . از دیگر عوامل تاثیرگذار در فضا می توان به نوع فعالیت آن فضا اشاره کرد. درباره منابع نوری باید گفت که در سه نوع خطی، نقطه ای و سطحی می باشند که بر اساس فضا و استفاده شان که باید آشکار یا پنهان باشنداز نوعی از آن ها استفاده می شود. بر اساس هدفی که از نورآرایی دارید می توانید موقعیت قرارگیری منبع نور را بصورت تابش از بالا، پایین یا مستقیم و زاویه دار و یا تابش از بیرون تغییر دهید.

 نورپردازی از پایین که در سطوح افقی کاربرد دارد برای نور پردازی فواره ها یا درخت ها و گاهی برای مجسمه ها و برای جهت دهی به مسیر استفاده می شود.

نورپردازی از پایین با زاویه برای روشنایی بخشی به سطوح عمودی و حجم هایی که می خواهید یکی از قسمت ها را بیشتر مورد تاکید قرار دهید استفاده می شود. مثلا هنگامی که طراح می خواهد یک عنصر فقط از یک جهت دیده شود ازین روش استفاده می شود.

روش بعدی که نورپردازی مستقیم نام دارد برای نورپردازی عمودی مانند بیلبورد، مجسمه یا گیاهان استفاده می شود و باعث می شود یک موضوع به خوبی دیده شود و هدف، معمولا ایجاد تضاد با فضای اطراف می باشد. نورآرایی از بالا با زاویه نیز یکی دیگر از روشهای نورپردازی شهری می باشد که چون شبیه تابش خورشید می باشد و چشم به آن عادت دارد منبع نوری آن نیز آشکار است.

روش نورپردازی از بالا نیز  معمولا برای روشنی بخشی به سطوح افقی مورد استفاده قرار می گیرد مانند نورآرایی پارکینگ ها، زیر گذرها و بسیاری دیگر از مکان ها که معمولا نور با فاصله زیاد و با شدت بر روی سطح می تابد.

نورپردازی از درون هم روش دیگری در نورپردازی شهری است که برای احجام و فضاها به کار می رود. از این روش برای مثال برای بیلبوردها استفاده می شود که منبع نوری داخل آن قرار می گیرد که باید شدت مناسبی داشته باشد تا باعث خیرگی چشم نشود.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :