انواع روش های نورپردازی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 16 آبان 1396 در ساعت 9 : 51 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نورپردازی شهری و نمای ساختمان علاوه بر اینکه زیبایی خاصی به شهر می بخشد باعث روشن شدن شهر نیز می گردد. برای نورپردازی نمای ساختمان و فضای شهری روش های متفاوتی وجود دارد که در اینجا به اختصار راجع با آن ها توضیحاتی می دهیم. انواع روش های نورپردازی نمای ساختمان با سه روش انجام می پذیرد. اولین روش نورپردازی ساختمان بصورت کلی می باشد که یک پروژکتور از روبروی ساختمان به آن می تابانند و به این شکل کل ساختمان به یک اندازه روشن می شود و فضای زیبای بوجود می آید. دومین روش استفاده از نور دکوراتیو می باشد که با استفاده از آن و استفاده از نور تاکیدی تلاش می کنند تا قسمت های برجسته ساختمان را بیشتر نمایان کنند و همچنین مانع از به نظر آمدن نکات منفی ساختمان می شوند. روش بعدی نیز استفاده از منابع نوری با رنگ های مختلف می باشد که اگر با دقت فراوان انجام شود به ساختمان روح تازه ای می بخشد ولی اگر به شکل غیر حرفه ای انجام شود بسیار تاثیر منفی برروی عابرین خواهد گذاشت.

در نورپردازی شهری نیز انواع مختلفی برای نورپردازی وجود دارد که بر اساس سه مولفه تغییر می کند. اولین چیزی که باید هنگام نورپردازی مشخص شود هدف ساختمان است. دومین مولفه منبع نوری و ویژگی های آن و سومین مولفه که موقعیت ساختمان می باشد که با تغییر هرکدام از این مولفه ها باید نورپردازی به یک روش خاص انجام شود.

یکی از روش های نورپردازی فضای شهری تابش نور از پایین به بالا می باشد. این روش عناصر مورد نظر شما را دارای سایه روشن می کند. در این روش منبع نوری را پشت یک گیاه یا مجسمه قرار می دهند که برای تاکید حضور یک شیء بسیار موثر می باشد.

روش دیگری که در نورپردازی شهری از آن استفاده می کنند نورپردازی مستقیم می باشد که این روش برای نورپردازی بیلبوردها و تبلیغات وگیاهان یا مجسمه ها استفاده می شودکه در این نورپردازی هدف دیدن یک موضوع و جلب توجه عابرین می باشد.

یکی دیگر از روش های نورپردازی شهری نورپردازی از بالا به پایین با زاویه می باشد که به دلیل اینکه شبیه تابش نور خورشید می باشد چشم به آن عادت دارد و بنابراین چشم را اذیت نمی کند. نور پردازی مستقیم از بالا به پایین هم با هدف روشنایی سطوح انجام می شود که نمونه های آن برای پارکینگ ها، زیرگذرها و بسیاری دیگر از مکان ها اجرا شده است.

روش بعدی نیز نورپردازی از درون می باشد که منبع نوری داخل فضای مورد نظر قرار می گیرد که باید دارای شدت مناسبی باشد تا باعث خیرگی چشم نشود. این روش برای بیلبوردهای تبلیغاتی نیز قابل اجرا می باشد.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :