اصول نورپردازی در پارک ها

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 16 آبان 1396 در ساعت 9 : 49 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از مواردی در طراحی پارک ها ضرورت دارد طراحی نورپردازی آن در شب می باشد. پارک از فضاهایی تشکیل شده است که طراحی نورپردازی هر بخش از آن نیازمند شناخت روش های مختلف نورپردازی می باشد و باید فرد طراح دانش بهره گیری از ویژگی های نور و ارتباط آن با محیط را داشته باشد.

در نورپردازی پارک باید بگونه ای عمل کرد که به خوانایی و نشانه ها و مسیرهای عبوری کمک کرد و  همچنین باید برای عابرین پیاده و ماشین سواران تسهیلاتی را در نظر گرفت و موجبات ایمنی را فراهم آورد. همچنین باید بر نقاط برجسته پارک تاکید کرد و استفاده کنندگان از پارک را به سمت آن ها هدایت کرد.

از اصول نورپردازی در پارک ها این است که باید با در نظر گرفتن اهداف هر قسمت به نورپردازی مکان های مختلف پارک پرداخت. در طراحی نورپردازی پارک ها باید دانش اثرات نور بر روی محیط را نیز در نظر گرفت و با استفاده از تکنیک های مختلف اقدام به نورپردازی پارک کرد. نور علاوه بر اینکه به دید بهتر کمک می کند، بلکه یک نمای کامل نیز از محیط را به عابرین می دهد و حس آرامش روانی را برای فرد بوجود می آورد. نورپردازی پارک با توجه به شکل و آرایش نقاط مختلف پارک و استفاده از انواع ابزار و اسباب تزئینی در پارک انجام می پذیرد. برای تصمیم گیری طراحی نورپردازی و میزان روشنایی پارک باید قسمت های مختلف پارک و کاربرد و اتفاقات آن قسمت را مورد بررسی قرار داد. یکی از قسمت های مهم پارک ورودی آن می باشد که نورپردازی آن باید به گونه ای شدید باشد که از اطراف پارک دیده شود و همچنین مشوق افراد برای حضورشان در پارک باشد به همین جهت از ابزاری قوی مانند نور افکن ها برای رسیدن به این هدف استفاده می کنند.

در مورد خیابان ها و معابر نیز عرض خیابان و فواصل چراغ ها مسائلی هستند که در نورپردازی اثرگذار می باشند. از اصول نورپردازی در پارک ها این است که نورپردازی می تواند مسیرهای عبور و مرور را نشان دهد و به تبع آن نیمکت ها و آبخوری ها و باغچه ها و دیگر عناصر موجود در پارک نیز از این نور بهره خواهند برد. استفاده از نورپردازی در باغچه باعث می شود تا پیاده رو ها به خوبی دیده شوند و همچنین از آسیب رسیدن به گیاهان کنار باغچه جلوگیری کرد. در طراحی فضای سبز نیاز است به این نکته توجه شود که فضای سبز از پوشش های گل و سبزه متنوعی برخوردار است و در نورپردازی نباید رنگ آن ها زیبایی خودش را از دست بدهد و حتی بسیاری از گیاهان که در روز جلوه خاصی ندارند را می شود در شب به گونه ای نورپردازی کرد که در شب جلوه ای زیبا داشته باشند. در مورد درختان نیز اگر درخت به سمت بالا می رود باید نور پردازی به سمت بالا و اگر درختی مثل بید مجنون می باشد باید نورپردازی را به سمت شاخه ها انجام داد تا زیبایی و شکوه درخت به درستی نمایش داده شود. آب نما ها نیز بر اساس نوع شان که آبشار یا استخر یا حوضچه و بسیاری دیگر از انواع آب نما هستند باید به نحوی نورپردازی شوند که که اهمیت آن ها به خوبی نمایان شود. روش های مختلفی برای نورپردازی آب نماها وجود دارد که طراح نور پردازی بر حسب نوع شان می تواند یکی از آن ها را انتخاب کند. زمین بازی و پله ها ومحل های نشستن و مجسمه ها  و آلاچیق ها از دیگر مکان های پارک هستند که باید بر اساس اصول نورپردازی در پارک ها اقدام به نورپردازی آن ها نمود.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :