اصول نورپردازی بناهای تاریخی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 14 آبان 1396 در ساعت 11 : 26 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در ادامه این بخش از مقالات تکین ایده نکاتی را در مورد اصول نورپردازی بناهای تاریخی ارائه خواهیم داد. یک بنای تاریخی هر مقدار هم معماری ساده ای داشته باشد باید به حفظ هویت آن کوشش کرد و نباید شخصیت بنا را با اعمال نظر شخصی تغییر داد. از طراح نورپردازی بنای تاریخی نیز باید تمام تلاش خود را در نگهداری هویت بنا بکند زیرا کسانی که برای بازدید بنا می آیند علاقمند به دیدن بنا به شکل اصلی و باستانی آن به هر شکلی که بوده هستند. نورپردازی بناهای تاریخی باید به شکلی باشد که برتری ها و اختلافات آن را نسبت به سایر بناهای مشابه به نمایش بگذارد. مثلا اگر مناره های یک بنای تاریخی یا مذهبی از برجستگی های آن بنا محسوب می شود نورپردازی باید به گونه ای انجام شود که مناره ها نسبت به سایر قسمت ها برجسته تر نمایش داده شود اما باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که نباید نشان دادن این برجستگی از حد بگذرد.

استفاده از منابع نوری در بنای تاریخی نباید به نحوی باشد که باعث تخریب قسمت هایی از بنا شود و یا نصب آن ها روی بنا نباید محتاج به خراب کردن قسمت هایی از بنا شود که در واقع این مسئله یکی از مهم ترین قسمت های اصول نورپردازی بناهای تاریخی می باشد. استفاده از تابش نور از راه دور یکی از بهترین روش ها در جهت نور پردازی بناهای تاریخی محسوب می شود. همچنین قرار گیری منابع نوری باید به گونه ای باشد که باعث خیرگی بازدید کننده نشود و نورپردازی باید به گونه ای باشد که عناصر بنا از چشم مخفی نشود. در بسیاری از موارد که منابع نوری مثلاً بر روی سنگ بنای تاریخی قرار می گیرد به تدریج باعث تخریب بنا و ایجاد خساراتی جبران نشدنی به بنا می شود.

استفاده از رنگ نور ها نیز یکی دیگر از اصول نورپردازی بناهای تاریخی می باشد. در بسیاری از موارد که از کاشی های رنگی برای تزئین استفاده می شده است نباید رنگ های زیبای آن ها را بوسیله استفاده از نور تک رنگ و نامناسب پوشاند. در اینصورت عملاً زیبایی و جذابیت بنا را در شب از دست خواهیم داد. بنابراین در بنای تاریخی که رنگ، نقش اساسی در آن دارد باید از رنگ های مایل به سفید استفاده کنید. استفاده از نورهای با کیفیت بالا و مایل به سفید زیبایی رنگ های بنا را حفظ می کند و زیبایی دلنشینی به آن می بخشد. اما در جایی که مثلاً دیوار از نوع خشتی می باشد و رنگ، نقش جدی در بنا ایفا نمی کند می توان از نورهای تک رنگ متناسب با فضا و دیوار استفاده کرد.

با توجه به نوع بنا باید از رنگ های متفاوتی در نور پردازی استفاده شود. در ایران که بسیاری از بناها جنبه مذهبی دارند بهتر است از رنگ های سفید، آبی، زرد، نارنجی،کهربایی، زرد و سبز بهره برد. همچنین رنگ هایی همچون بنفش، آبی و زرد که در قدیم مورد استقبال ایرانیان بوده است می تواند رنگ مناسبی برای بناهای کهن و باستانی باشد. رنگ ها در نورپردازی بناهای تاریخی باید بگونه ای باشد تا به جز موارد خاص تداخل بی معنی باهم نداشته باشند و حس آشفتگی را به بازدید کننده القا نکند.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :